Att röra sig - Bara +

 
Att röra på sig, vet vi alla att det är nyttigt, men alltför få väljer att göra det - tillräckligt.
 

Problematik

 
I ett samhälle där det är en växande del av befolkningen som lider av övervikt/fetma, är det viktigt att försöka ta tag i en del av problemen. Speciellt när det är en negativ trend bland ungdomar och barn, att de inte är ute och rör på sig så mycket som de borde. Det är mycket annat som tar upp deras vardag och fritid. Mest av tiden kanske spenderas framför tv-apparater, tv-spel, mobiler, paddor och annan elektronisk apparatur. Istället för att vara ute och leka, eller idrotta eller bara röra på sig. Samma sak gäller oss andra med.
 
Nu menar jag inte att alla ska vara trådsmala, eller atletiskt byggda. Nej när jag talar om fetma och övervikt, så är det den medicinskt farliga sorten. Man brukar säga om man har ett BMI på över 27, eller som kvinna har ett midjemått över 88 cm och som man över 102, så är man i farozonen.
 
Stillasittande blir ju en ond spiral också. Ju mer vi sitter still, desto större risk har vi att bli överviktiga. Lägger vi på oss vikt, blir det jobbigare att röra på oss, vi drar oss för att motionera. Vi blir mer stillasittande, rör oss mindre och drar på oss mer fetma...osv osv Ja ni förstår ?!
 
Det är ju viktigt att försöka bryta det negativa mönstret.
 
Sen finns det en del som på grund av andra sjukdomar, har svårt att röra sig. Reumatiska, nervsmärtor, hjärt och kärlsjukdomar etc. Är viktigt att lyssna till sin egen kropp, och inte någon annans. Vi är alla olika, och har man besvär av något slag så kan det vara bra att rådfråga expertis innan. Sjukgymnast, läkare, personlig tränare eller annan utbildad personal.
 
Men promenad brukar oftast vara hyffsat säkert att börja med.
 

30 Minuter om dagen

 
Det räcker med så lite. Men en del har ju sånt pressat tidsschema nu förtiden. Men jag menar att 30 minuter har man att unna sig själv varje dag. Om inte? Sätt väckarklockan på 30 minuter tidigare än du brukar. Där får du automatiskt en 30-minutare att använda någon gång under dagen.
 
Och då är det en aktivitet som gör att pulsen höjs, och man blir lite andfådd. En del kan tycka att det känns obehagligt att bli andfådd, nästan får lite panik över att de tror inte de kan andas. Speciellt de som rökt länge kan känna detta. Men det är ju ingen fara, med en lättare pulshöjning.
 
Men man ska ändå vara uppmärksam på sin kropp, och inte pressa för hårt. Lite jobbigt ska det ju vara, och lite ont kan det komma att göra.
Om man t.ex. har lite extra kilon att dras med, så innebär ju detta också en ökad belastning på kroppen. Kroppen i sin tur är inte van att anstränga sig över det "normala" som varit innan, och så klart blir det en del smärta. Men det är skillnad på smärta och smärta. Ett råd om du är osäker, ta kontakt med din läkare och rådfråga först.
 
I början kan det för många kännas som att det inte går att promenera 30 minuter om dagen i ett sträck. Och det behövs inte heller. Huvudsaken att de varje aktivitet varar cirka 10 minuter i början. Och adderas till totalt minst 30 minuter på en hel dag.
 

Krångla inte till det

 
Hitta någon form som passar dig, för att komma igång att röra på dig. Behöver inte vara så avancerat, och menar inte att man ska behöva in på gym och lyfta skrot eller köra massa gruppträningar.
 
  • Som sagt; promenera. Ta 10 minuter, vila, promenera igen.
  • Städa! Visste du att städning i 45 minuter förbränner runt 200 kalorier??! Dammsug och torka golven. Värsta som kan hända är att du får ett riktigt rent hem!
  • Gå gärna med stavar. Det aktiverar större delar av kroppen, och engagerar överkroppen samtidigt. Ger lite balans också om man är lite ostadig.
  • Har man svårt att gå, på grunds av för hög belastning i början, så kan man kolla efter andra typer av aktivitet. Roddmaskin, motionscykel eller vattengympa är bra alternativ och är inte samma slitning på knän och leder. Vilket kan vara ett problem i början, speciellt om man är lite överviktig.
    Kontakta en sjukgymnast för de brukar, om de inte har hand om sånt själv, veta vart det finns.
  • Är du rökare; Lämna ciggen hemma! Ta med halstabletter istället och sug på om du blir för röksugen. Och försök att inte belöna dig själv med en cigarett efter du klarat av träning. Hitta på något annat.
  • Sätt upp ett långsiktigt mål om en månad, men sätt upp mindre mål denna veckan, imorgon, nästa vecka. När du klarat av dem, utvärdera och sätt upp nya. Är bra att ha små milstolpar att klara av, mycket för självkänslan och motivationen.
 
 
Att röra på sig innebär bara positiva saker. Och ju mer vi rör oss, desto mer orkar vi nästa gång. Istället för att fastna i en negativ spiral neråt, se till att vända den så den pekar uppåt istället.
 
Det är bara du själv som kan förändra ditt liv, det är bara du själv som kan finna motivationen och viljan att göra det. Det är bara du själv som kan göra det! Men det finns hjälp att få på vägen
 
PePp!




3 timmar spinning

Ja då var det äntligen ÖVER!
 
Jag har överlevt 3 timmar intensiv Spinning, tillsammans med 32 stycken andra! Strongt gjort alla ni andra också!
 
Ett tag trodde jag att jag skulle behöva bryta, men efter lite återhämtning och dryck, så kom benen igång igen, sen var det bara pannbenet kvar till slut.
 
Det var ett pass, som abolut inte var lugnt på 
något vis. Det var ingen distans-fart i alla fall.
 
Nej, i 3 timmar körde vi nästan järnet hela tiden. Fick bara en ynka bensträckare. Annars var det ösa på som gällde.
 
Terräng - Bergsklättring - Intervaller
 
Och även om man inte ser det riktigt på bilden, så tröjan min gick att vrida ur! Så mycket svettades man. Inte nog med att det var tufft, och ansträngande i sig, lokalen blev ju hypervarm med 32 stycken tufft arbetande och svettandes cyklister!
 
Men sicken upplevelse det var! Grymt nöjd att jag klarade av det.
 
Och i slutet blev det en "ynka" 100-lapp
 
Men men alla bäckar små.