Motivation

Samuel Zeller 
 
Oavsett vad det gäller, skriva en bok - börja träna - sluta röka - studera till drömyrket...eller något annat. Det ytterst viktigaste, och kanske det svåraste, är att finna den rätta Motivationen - den rätta just för DIG!
 
Vi är alla olika, och motivationen kan se olika ut, beroende på vem vi är, vad vi upplevt, vad vi är van vid och vilka normer vi skapat vår vardag utifrån.
 

Viljan

 
Många brukar slänga ur sig saker som t.ex.:
-Han kommer aldrig klara sluta röka, viljan finns inte där.
 
Och lite sanning kan det ligga i det, men bara nästan. För man kan vilja gå ner i vikt hur mycket man vill, utan att klara ens ett hekto. Man kan vilja sluta röka så innerligt, att hela ens själ skriker: 
-JAG VILL!
 
Och ändå tar man nästa bloss efter en timme eller två av avhållsamhet.
 
Nej det faller ganska platt, om man inte finner drivkraften - Motivationen. Och det är tillsammans, drivkraft/motivation och vilja som gör det till en större möjlighet att lyckas.
 
 

Vart finner man den då?

 
 
 
Ja det är lite kruxet, och dilemmat. Det är inte så lätt! Och hade det vart lätt, hade fler slutat röka, fler hade klarat det där svåra åren i skolan för att bli läkare, eller fler hade funnit och klarat hålla sin trivselvikt.
 
Men nu är det inte så, men vart ska man börja?
 
Oavsett vad det är du ska göra, så börja fråga dig själv varför?
 
T.ex. Varför vill jag sluta röka?
Är det för att jag vill må bättre och bli friskare? Är det för att jag vill leva längre, och ha mer tid med mina nära och kära, min hustru/man, mina barn och barnbarn?
Att jag vill minska risken att dö i förtid?
Kostar det för mycket pengar?
 
Sedan kan man ställa sig frågan, om jag fortsätter som jag gör nu, är det värt det? Finns det några positiva saker, med att inte göra det, som väger upp att inte försöka?
 
Man måste finna anledningen, den bakomliggande orsaken. För finner man ingen anledning att göra en förändring, du finner man inte viljan, och då kan man inte heller ha rätt motivation.
 

Brytpunkter och hjälp

 
När man väl ha funnit ut varför man vill göra det här, själva orsaken, så kan man börja se hjälpmedlen.
 
Det är viktigt att man ser saker runt omkring en som kan hjälpa en till att lyckas. Det kan vara många olika saker beroende på vad det är man vill uppnå. Men t.ex. kan det vara saker som hjälper en mot röksug, som plåster/sugtabletter/tuggummi. Det kan vara att gå en promenad när du känner sötsug, eller röksug. Ta en halstablett. Ha en vän du kan ringa till, eller träffa, när det känns för jobbigt. Finns även många hjälplinjer som kan hjälpa vissa.
 
Men tror det viktigaste är att man gör något annat i den stunden, så man bryter sitt fokus.
 

Min Väg - Inte allas

 
Jag själv använde träning för att sluta röka, promenerade mycket den första jobbiga tiden när jag blev röksugen. Och det gick åt mycket Fisherman's Friends tabletter. Och jag satte upp ett mål, som var att nå Vasaloppet 2018. Och jag slutade ju att röka för att jag ville må bättre, och få en bättre hälsa.
 
Så i och med att jag visste varför jag ville sluta röka, satte upp mål och en plan, startade en blogg och skapade samarbeten med olika personer. Så blev det lite enklare för mig i alla fall. För jag kunde inte riktigt ge upp efter att gått ut med att jag ska köra Vasan, så därför var det ju bara att träna - träna - träna.
Efter ett tag med träningen, så märkte jag ju att det gav effekt, plus att fördelarna av att sluta röka blev mer konkreta. Jag kunde se att min kondition blev bättre, fick lättare att andas, smaken och lukterna kom tillbaka och jag stank inte rök hela tiden.
 
Så det är viktigt att finna sin egen väg - Det som passar en själv.
 
Så nej det är inte lätt, vare sig du ska sluta röka, äta nyttigare, börja träna elelr/och gå ner i vikt - eller allt detta.
 
Och det är inte bara Vilja - inte bara motivation - eller bra anledning som gör att vi lyckas.
 
Men det är en bra bit på vägen


Kommentera här: